Kreatyna, Gainer, suplementy i odżywki na masę

Dobrze wiadomo, że dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu najważniejsza jest przede wszystkim odpowiednio zbilansowana dieta. Musimy dostarczać naszemu organizmowi odpowiednią ilość witamin, minerałów, a także kalorii w zależności do wielu czynników takich jak nasz wiek, waga, czy aktywność fizyczna. Pozwala to nam zazwyczaj na utrzymanie naszej „zwykłej” sylwetki. Co jednak, jeśli z natury jesteśmy szczupli i mało umięśnieni? Wtedy sama dieta i ćwiczenia mogą nie wystarczyć, lub przynosić niewielkie rezultaty. W takiej sytuacji możemy uzupełnić swoją dietę o różnego rodzaju odżywki na masę i suplementy diety. Zawierają one zazwyczaj elementy wspomagające rozwój mięśni, przede wszystkim białko, witaminy, minerały oraz węglowodany. Pozwala to jeszcze bardziej zwiększyć ich ilość, a tym samym ułatwić budowanie masy mięśniowej.

Kreatyna

Czym jest kreatyna?

Kreatyna – według wikipedii to organiczny związek chemiczny występujący głównie w mięśniach i ścięgnach, powstający w trakcie przemiany materii. Kreatyna zwiększa średnicę włókien mięśniowych, a także ilość energii dostarczanej do mięśni, co pozwala im na intensywniejszą pracę i szybszy wzrost. Jest ona najpopularniejszą odżywką stosowaną przez sportowców i właściwie stosowana przynosi pożądane rezultaty.

Dla kogo jest kreatyna?

Kreatyna polecana jest dla osób, u których pomimo regularnych treningów nie obserwuje się spodziewanych efektów, oraz takich które od dłuższego czasu obserwują „zastój” pomimo realizacji planu treningowego.

Jakie są zalecane dawki kreatyny i kiedy ją przyjmować?

Dla osoby o wadze 70-80kg zaleca się przyjmowanie 5 gramów kreatyny bezpośrednio po treningu, gdyż wtedy mięśnie są najlepiej ukrwione a co za tym idzie wtedy najłatwiej dostarczyć do nich jakieś substancje. Dokładne zasady przyjmowania kreatyny zależą od producenta.

Gdzie kupić kreatynę?

Istnieje wiele sklepów z różnego rodzaju odżywkami i suplementami, lecz nie wszystkie są warte polecenia. Najlepiej korzystać z dużych, sprawdzonych sklepów, gdyż zapewnia to nam najlepszą jakość i cenę, oraz pewność że nie kupujemy nieskutecznych podróbek. Oto najczęściej wybierana kreatyna:

Kreatyna w proszku

Kreatyna w kapsułkach

Mity dotyczące kreatyny:

  • Wbrew niektórym opiniom kreatyna nie szkodzi, właściwe jej stosowanie nie powinno przynosić żadnych skutków ubocznych, a jedynie przyrost masy mięśniowej.
  • Kreatyna nie działa na zasadzie zatrzymywania wody w organizmie (co uzasadnia się przybraniem na masie), lecz na rozwoju mięśni, które jednak składają się w ponad 70% z wody. Zatem im więcej mięśni, tym więcej wody, lecz nie znaczy to że jej stosunek procentowy się zmienił.
  • Kreatyna w odpowiednich ilościach nie jest szkodliwa dla dzieci i młodzieży – nie stwierdzono jej negatywnego wpływu na ich zdrowie. Można zatem ją przyjmować przed 18 rokiem życia.
  • Kreatyna jest w pełni legalna. Jej suplementacja aktualnie nie jest zakazywana przez żadną organizację sportową, co najwyżej są określane jej maksymalne dozwolone ilości.

Gainer

Po co są Gainery?

Gainery to popularne odżywki na masę przeznaczone dla osób które chcą w krótkim czasie przybrać na masie. Podobnie jak właściwa dieta na masę, wspierają one organizm w procesie budowania tkanki mięśniowej. Składają się one głównie z łatwo przyswajalnych białej i węglowodanów najważniejszych w procesie budowania mięśni, jeszcze bardziej zwiększając ich ilość w naszym organizmie. Należy jednak pamiętać, że każdy Gainer sam w sobie nie ma żadnej wartości – dopiero w połączeniu z regularnymi, odpowiednimi ćwiczeniami pozwala on na przyspieszenie rozwoju mięśni oraz zwiększenie masy.

Gainer

Gainer – dawkowanie

Gainery należy spożywać według zaleceń producentów, najlepiej od razu po przygotowaniu. Zalecane ilości gainera są różne zależne od jego typu, lecz zazwyczaj wynoszą one około 200-300 gramów.